Wat is een burnout

Een burnout is een overload aan stress waar langdurig geen aandacht aan is besteed. Je bent opgebrand. Het verschil tussen vermoeidheid en burnout is dat je bij een gewone vermoeidheid na een poosje rust weer volledig hersteld bent. Bij een burnout lukt dat niet meer. Alle energie in het lichaam wordt zó opgebruikt dat je niet meer normaal kunt functioneren. Je wil wel maar kúnt niet. Je bent volledig uitgeput. Je hebt letterlijk geen energie meer om overal aan deel te nemen wat je normaal wel deed. Je merkt dat je langzaam aan jezelf bent kwijt geraakt. Het lukt ook niet meer om te ontspannen. Je lichaam zegt nu dat het genoeg is geweest en dat het zo niet verder meer kan.

Ontstaan van een burnout

Iedereen heeft wel eens last van stress. Stress is in feite een gezond overlevingsmechanisme. Stress kreeg je als je oog in oog stond met een bedreiging van buitenaf, bijvoorbeeld een beer op je weg. Je moest je dan zo snel mogelijk in veiligheid kunnen brengen. Je lichaam bracht je dan in een toestand dat dat ook mogelijk was, snel en accuraat. Wanneer de situatie voorbij was kwam je weer tot rust en zo herstelde je lichaam zich weer van spanning naar ruststand. Deze stress was kortdurend.

Kortdurende stress is wat je noemt gezonde stress

Gezonde stress houdt je alert, laat je goed presteren. Prachtig! Er komen de beste oplossingen in je op. Je voelt je krachtig en bent vol energie. Het is alsof je vleugeltjes hebt. Het kan ook zijn dat je in een korte periode zit waarin je zware stress ervaart die niet zo plezierig of juist heel plezierig zijn. Voorbeelden zijn een overlijden van een dierbare, tijdelijk werkeloos zijn, een verhuizing, een trouwerij, een geboorte enz. Deze periodes kunnen je danig door elkaar schudden. Is de periode voorbij en heb je je balans teruggevonden, kan het lichaam zich ook daarvan nog wel herstellen.

Langdurige stress wordt ongezonde stress

Het wordt een probleem als je alle stress-signalen negeert en maar doorgaat. Je lichaam staat dan in een constante staat van stress en dat zorgt ervoor dat je lichaam en geest als geheel steeds slechter gaat functioneren.

Vandaag de dag leven we met zoveel stressprikkels en stress-situaties dat we met zijn allen steeds meer moeite krijgen om tot rust te komen:

  • Lawaai om ons heen van verkeer, tv, radio
  • Constante informatie-stress
  • Drukte en pressie op het werk en/of privé
  • Het willen voldoen aan alle eisen die anderen aan je stellen
  • Het willen voldoen aan alle eisen die je jezelf stelt
  • Angst om je inkomen te verliezen
  • Angst om je partner of kinderen te verliezen door ruzie of ziekte
  • Stress door verstoorde relaties
  • Steeds over je grenzen gaan
  • Constant overal baden in het licht, zelfs als het buiten donker is
  • Straling door elektrische apparatuur, wifi etc.
  • Ongezonde leefstijl
  • Altijd maar vliegen en rennen om alles bij te houden

Hoe merk je dat je een burnout hebt

Als stressreacties voortdurend en langdurend zijn, kan je lichaam niet meer herstellen. Je merkt dit aan allerlei signalen de je lichaam je geeft:

Lichamelijke klachten

  • Extreme vermoeidheid
  • Onrustig slapen
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Maagpijn
  • Darmklachten

Psychische klachten

  • Piekeren
  • Huilbuien
  • Erg moeilijk kunnen ontspannen
  • Je opgejaagd voelen
  • Prikkelbaarheid
  • Somberheid
  • Lusteloosheid
  • Niet meer kunnen genieten van dingen
  • Vergeetachtigheid
  • Slechte concentratie
  • Zelfvertrouwen kwijt zijn
  • Angstklachten
  • Schuldgevoelens

Wanneer deze klachten langer dan 6 maanden duren, je het gevoel hebt de controle kwijt te zijn en je dat belemmert in je dagelijks leven, dan kan het best eens zijn dat je een burnout hebt.

Het percentage burnout is de afgelopen 20 jaar gestegen van 10% naar 15% van de Nederlandse beroepsbevolking. We krijgen ook steeds jonger een burnout. Dat is geen goed teken!

Burnout is een krachtig signaal van lichaam en geest. Het geeft aan dat je niet op het juiste pad zit, jouw leven van dit moment past niet bij jou. Er móet iets veranderen wil jij je weer jezelf voelen, fit genoeg om jouw vuurtje weer te laten branden.Je hoeft je daarvoor niet te schamen. Het kan iedereen overkomen en júist diegene die zich met hart en ziel inzetten. Het enige is dat je even niet goed voor jezelf hebt gezorgd en dat het nu de hoogste tijd is om dat wel te doen. Het is nu de hoogste tijd prioriteit aan jezelf te geven. Je lichaam geeft klachten om je te beschermen. Je klachten zijn dus een soort beschermingsmechanisme. Het is beter voor je daarnaar te luisteren.

Behandelingen voor burnout

Het goede nieuws is dat als je een poos rust neemt de burnout vanzelf over gaat mits datgene dat stress veroorzaakte wordt vermeden. Om herhaling te voorkomen moet er echter gekeken worden wat tot de burnout heeft geleid. Dat kan een bepaalde situatie zijn, maar dat kan ook een combinatie van factoren zijn. Eén ding is zeker, je moet er zelf wat mee doen.

De meest gangbare behandelingen zijn gesprekken bij een psycholoog, cognitieve gedragstherapie en psychotherapie. Afhankelijk van hoe lang je de burnout al hebt duurt het korter of langer voordat je er weer bovenop bent, mits je veranderingen in je leven hebt aangebracht.

Vaak wordt voeding niet meegenomen. Dat is jammer aangezien de juiste voedingsstoffen helpen om weer te herstellen. Stress zorgt, zeker bij slecht eten, voor een chronisch voedingsstoffentekort. Stress zorgt ook voor een chronische overbelasting van bepaalde organen en het niet (meer voldoende) aanmaken van rustgevende hormonen. Aangepaste voeding kan je helpen er weer sneller bovenop te komen.

Waarom een natuurgeneeskunde aanpak je helpt om uit een burnout te komen

In de natuurgeneeskunde wordt er gekeken naar jou als gehele mens. Dat heeft zo zijn voordelen: lichaam en geest werken immers samen.

  • Het is meetbaar welke orgaanstelsels het meest uit balans zijn. Deze hebben prioriteit.
  • Je wordt ondersteund met voeding-, beweging- en ontspanningsadvies.
  • Daarnaast gaan we aan de slag om de oorzaak van je burnout te vinden en te transformeren. Jouw klachten wijzen ons de weg.
  • Je ontdekt veel over jezelf en je lichaam.
  • Je wordt je meer bewust van je valkuilen én je kwaliteiten.
  • Je krijgt de regie weer over je leven en weet hoe je kunt voorkomen om in de toekomst weer in een burnout terug te vallen.
  • Je voelt voortaan eerder aan wat goed voor je is en wat niet.
  • Je weet wat je nodig hebt om je happy te voelen.
  • Je weet je grenzen te stellen met respect voor de ander én voor jezelf.
  • Voortaan ben jij prioriteit, zodat je er weer kunt zijn voor anderen. Je bent het waard!

Het grote voordeel is dat je niet naar verschillende behandelaars hoeft en er is vaak geen wachttijd.