Voeding als medicijn

Niet vullen maar voeden
9

Buikklachten maar niks te vinden

Medisch is er niks aan de hand. Tóch heb je klachten waar je van af wilt

9

Vermoeidheid, weinig energie?

Kan iemand mij eindelijk vertellen wat ik kan doen om me weer beter te voelen? Wat is er toch aan de hand.

9

Overgewicht, dat wil ik niet!

Wat kan ik doen om overgewicht te voorkomen of weer op een voor mij gezond gewicht te komen?

Wat je zelf doet maakt je onafhankelijk

 

Niet vullen maar voeden en door het bos de bomen weer zien. Voeding is heel persoonlijk. Wat voor de ander werkt hoeft niet voor jou te gelden. Voortaan ga jij eten waar jouw lichaam behoefte aan heeft en wat in jouw persoonlijke situatie past. Zo wordt het veel gemakkelijker om gezondheidsklachten te voorkomen én te verhelpen. Dit doet de juiste voeding met jou: je krijgt het bij jouw passende gewicht, je krijgt weer energie, je wordt vitaler oud, je raakt die onverklaarbare klachten kwijt. En ja, je kunt je mentaal en emotioneel ook veel meer ontspannen gaan voelen. Kortom genieten zonder steeds hulp te hoeven zoeken.

“Ik zie het als mijn taak jou te leren hoe jij je lichaam kunt geven waar het behoefte aan heeft. Je lichaam blij, jij blij, iedereen blij!”

Tijdens mijn studies dacht ik: waarom weten we dit niet!

Als gewichtsconsulente leerde ik hoe te eten volgens de schijf-van-vijf. Persoonlijk voelde ik me meer aangesproken door de PuurGezond methode: geen caloriën tellen maar puur eten, zonder pakjes en zakjes. Dat is eenvoudiger dan je denkt! Maar als je al klachten hebt is er soms meer nodig. In mijn orthomoleculaire scholingen zoals Oergezond, leerde ik hoe ziektes kunnen ontstaan door tekorten in de voeding. Als je weet hoe je lichaam simpelweg werkt en waar het behoefte aan heeft in bepaalde situaties, kunnen al heel wat klachten verdwijnen. Dat geldt voor veel leefstijlziektes zoals diabetes type 2, darmklachten, psychische klachten. Alles is wetenschappelijk onderbouwd en dan heet het voedings- of leefstijlgeneeskunde.  Toen dacht ik: dat moeten de mensen weten!

 

Tenminste eten waar je lichaam van nature behoefte aan heeft ondersteunt je natuurlijk beschermend en genezend vermogen.

Je weet voortaan wat goed voor je is

Als je weet waarom je bepaalde voeding moet eten of laten staan houd je het nieuwe voedingspatroon ook  vol. En dat volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten.

Gezond eten is smakelijker

Op het moment dat je gewend bent geraakt aan een pure voeding proef je pas wat er mankeert aan kant en klare voeding. Geloof me die hoef je dan niet meer.

Beter bestand tegen ziekten

Doordat je het lichaam geeft wat het nodig heeft om te kunnen functioneren ben je ook beter bestand tegen andere invloeden die je gezondheid bedreigen.  Je maakt automatisch gebruik van het natuurlijk zelfbeschermend en zelfgenezend vermogen. Mocht je toch ziek worden ben je ook eerder weer op de been.

Ervaringen van mijn klanten

‘Toen ik de eerste keer kwam kreeg ik meteen een advies dat ik liever niet hoorde. Ik moest wat ik zó lekker vond laten staan. Maar ik had last van mijn gewrichten dus toch maar opgevolgd. Ik voel me als herboren, mijn gewrichtsklachten zijn over en ben nu fanatiek aan het sporten.’

I.C., 53 jaar

De begeleiding van Sylvia vond ik prettig. Zij heeft mij geholpen om (weer) te kiezen voor een gezondere levensstijl. Met aanmoedigende gesprekken maakt zij je bewust van je valkuilen en geeft zij alternatieven om jouw doel te bereiken. Daarnaast geeft zij een aantal praktische tips en hulpmiddelen, zoals een overzicht voor gezonde voeding en weekplannen.’

M.S., 63 jaar

Wat je kunt verwachten

Vaak is voeding één van de eerste dingen die we aanpakken, omdat dit het eenvoudigst en meteen toe te passen is.

Het kan zijn dat je een voedingsdagboek gaat bijhouden die we later bespreken. Zo wordt duidelijk wát je kunt veranderen in je eetpatroon.

Het kan zijn dat we een voedingsintrolerantiescan en/of een vitaminanen-mineralenscan doen, zodat meteen duidelijk wordt waar je wel of niet tegenkunt en aan welke voedingsstoffen er behoefte is.

Samen maken we een persoonlijke plan van aanpak waarbij ik je voorzie van alle mogelijke hulpmaterialen om zo te komen tot een voedingspatroon voor het leven.

Voortaan lekker genieten van eten zonder honger en tegelijk goed voor jezelf zorgen?

Nooit meer op crashdieet!

Veelgestelde vragen

Waarom hoef ik geen calorieën meer te tellen?

Calorieën geven de energiewaarde weer niet de voedingswaarde. Je kunt bijv. 1500 calorieën aan pizza en frites eten, maar dan weet je ook wel dat dat niet de bedoeling is. Zo kun je crashen door het eten van alleen blaadjes sla en komkommer die je later de neus uitkomen en bovendien lijdt je enorme honger. Ik leer je liever wat je moet eten aan voedingswaarde zodat je alles binnen krijgt wat je lichaam nodig heeft om fatsoenlijk te kunnen functioneren.

Welke dieetgoeroes volg jij?

Géén! Jij bent je eigen goeroe op het moment dat je meer kennis over gezonde voeding, leefstijl en jouw behoeften hebt. De voedingsadviezen zijn wel op wetenschappelijke basis en ik zorg voor bijscholing op regelmatige basis zodat jij kunt profiteren van de nieuwste inzichten op dat gebied.

Bij welke klachten heb je baat bij goede voeding?

Overgewicht, hormoongerelateerde klachten, leefstijlziekten zoals diabetes type II, hart- en vaatziekten. Eigenlijk bij de meeste klachten is er wel een voedingsgerelateerde oorzaak te vinden. Daar wordt ook veel onderzoek naar gedaan. Ik ben er wel achter dat voeding alleen niet de heilige graal voor alles is. Vaak spelen er ook andere onderliggende oorzaken mee voor ongezond eetgedrag en klachten, ik bedoel dan bijvoorbeeld emotie-eten en stress. Dan nemen we dat ook meteen mee. Dat is juist het voordeel van een natuurgeneeskundige aanpak. Het één wordt niet los gezien van het ander.

Moet ik me strikt aan een weekplan houden?

Nee. Het is vanaf het eerste moment de bedoeling dat je zelf je menu samenstelt, simpelweg omdat je het dan beter volhoudt. Het kan in het begin wel handig zijn om een menu bij de hand te hebben omdat het kan zijn dat je heel andere gewoontes moet aanleren, je andere voedingsmiddelen leert eten en/of andere manieren van voedselbereiding aanleert. Een week of maandplan kan je dan op ideeën brengen. Die krijg je dan ook van mij.

Vage klachten opgelost door lekker eten, wat wil je nog meer?

Eindelijk weten waar je aan toe bent en je gezondheid in eigen hand kunnen nemen, dat wil jij toch ook?