Je kent mineralen wel als je HB-gehalte in je bloed wordt getest op ijzergebrek. IJzer is een mineraal. Zo zijn er nog meer mineralen. Wat zijn mineralen eigenlijk. Waarom zijn mineralen zo belangrijk voor je gezondheid?

Wat zijn mineralen?

Mineralen vallen onder één van de groepen moleculen die de lichaamscellen nodig hebben om te kunnen functioneren. Ze vallen onder de groep micronutriënten. Mineralen zijn moleculen die in de niet-levende natuur worden aangetroffen zoals in water, stenen, ertsen.

Niet alle mineralen die voorkomen in de natuur zijn voedingsstoffen. Sommigen zijn giftig. In de voeding hebben we het uitsluitend over voedingsmineralen. Door onderzoek is vastgesteld dat ze voor ons mensen nodig en heilzaam zijn, mits juist gedoseerd. Voedingsmineralen  moeten organisch gebonden zijn omdat ze anders niet worden opgenomen door ons lichaam. Het gaat te ver om daar dieper op in te gaan.

Ons lichaam kan zelf geen mineralen aanmaken. We dienen ze dus door het eten van de juiste voeding tot ons te nemen.

Voedingsmineralen kunnen worden ingedeeld in 2 groepen:

  • macromineralen
  • spoorelementen: wanneer er slechts zeer geringe hoeveelheden van nodig zijn noemen we ze wel sporen of spoorelementen

Het verschil zit hem in het feit dat we van macromineralen dagelijks milligrammen nodig hebben en van spoorelementen slechts microgrammen.

Macromineralen zijn: Calcium, Magnesium, Kalium, IJzer, Natrium, Zink, Mangaan
Spoorelementen zijn: Jodium, Chroom, Strontium, Borium, Koper, Molybdeen, Lithium, Selenium

Wat doen mineralen voor je gezondheid?

Deze onmisbare stoffen hebben belangrijke functies:

  • Een aantal mineralen zijn belangrijk voor de vorming van botten en tanden
  • Ze spelen een belangrijke rol bij de totstandkoming van verschillende enzymen, zoals antioxidantenzymen
  • Ze zijn betrokken bij de samenstelling en het in balans houden van lichaamsvloeistoffen

Zo ken je jodium dat belangrijk is voor de werking van de schildklier en calcium dat goed is voor de botten.

Heel belangrijk bij mineralen is dat ze in bepaalde verhoudingen ten opzichte van elkaar worden ingenomen. Zo kennen we bijvoorbeeld de calcium/magnesiumbalans. Bij een éénzijdige inname van calcium kan dit een effect hebben het magnesiumgehalte en daardoor klachten geven. Een ander voorbeeld is de natrium-kalium balans voor een juiste bloeddruk.

In welke voeding komen mineralen voor?

Mineralen komen normaalgesproken in alle voedingsmiddelen in meerdere of mindere mate voor. Dat kan in groenten, zaden, zuivel, vlees, water enzovoort zijn. Dan moeten deze voedingsmiddelen wél zelf een goede voedingsbodem gehad hebben. Neem nou groenten. Wanneer deze in een éénzijdig gevoede bodem opgroeien oftewel in mineraal-arme grond dan heeft dat consequenties voor ons voedsel. Wat de plant niet heeft gekregen, kan de plant niet afgeven. Nu begrijp je misschien wel waarom de kwaliteit van je voeding zo belangrijk is. Van teelt in Westerse landen is bekend dat de bodem over het algemeen arm is aan mineralen.

Hoeveel heb ik ervan nodig?

Voor alle voedingsstoffen geeft de Gezondheidsraad (een adviescollege van de regering) een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan, het ADH. Deze aanbeveling wordt gedaan op basis van wat gezonde mensen nodig hebben om goed te kunnen blijven functioneren. De ADH wordt regelmatig aangepast door het opdoen van nieuwe inzichten.

Wanneer je gestresst, zwanger of ziek bent en/of medicijnen gebruikt heeft dit invloed op je mineralen behoefte. Het kan zijn dat de ADH dan niet voldoende is. Je voeding moet dan worden aangepast. Als dat onmogelijk is of te ingewikkeld dan kun je een supplement overwegen. Omdat variatie belangrijk is en de verhouding tussen de mineralen van minstens zo’n groot belang, is het beter om niet zomaar zelf met gespecialiseerde suppletie aan de slag te gaan. De mineralen in het supplement kunnen immers impact hebben op het functioneren van je hele systeem. Je kunt beter een afspraak maken met een deskundige, zoals ik, die jou hierin begeleidt. Dan krijg je een op jouw situatie aangepast advies.

Hoe weet ik of ik voldoende binnen krijg?

Dat is lastig te zeggen. Vaak heb je allerlei vage klachten, van pijntjes, vermoeidheid, malaisegevoel, hoofdpijn, bloeddrukproblemen, depressieve gevoelens enzovoort.

Je kunt via de huisarts een test laten doen. Deze tests zijn vaak beperkt. In mijn praktijk kan ik meten of en van welke mineralen je eventueel tekort hebt. Ik zal je dan een passend en dus persoonlijk voedingsadvies meegeven. Wanneer nodig geef ik je ook een supplementadvies of andere natuurlijke hulpmiddelen. Belangrijk is dat ook de oorzaak van je klachten wordt opgeheven. De oorzaak hoeft niet alleen te komen doordat je te weinig mineralen binnen krijgt in je voeding maar ook door een verhoogde behoefte. Het kan ook zijn dat de verhouding van de mineralen die je binnenkrijgt niet juist is of dat je bepaalde mineralen om de één of andere reden niet goed opneemt. Daar gaan we samen naar kijken. Als je wilt kun je meteen een afspraak maken.

Hoe weet ik of ik het juiste mineralen-supplement gebruik?

Niet alle supplementen hebben dezelfde impact. Er zijn nogal wat verschillen in dosering, combinatie, samenstelling, allergie-gevoeligheid, kwaliteit en herkomst. Bovendien is de werkzame stof belangrijk. Sommige stoffen worden niet goed opgenomen in het lichaam en dan heb je er niets aan. Let dus op bij goedkope merken. Ze zijn niet voor niets zo goedkoop. Wanneer je klachten hebt ben je beter gebaat bij een supplement dat het lichaam niet eerst zelf hoeft om te zetten naar de chemische variant die het werk doet. Er zijn supplementen waar meteen het werkzame bestanddeel in zit. Ook de juiste combinatie innemen is belangrijk. Teveel ingenomen stof kan van invloed zijn op de werkzaamheid van een andere voedingsstof. De juiste combinatie is nodig om te voorkomen dat je van de regen in de drup komt. Het gaat dan vaak om supplementen die hoger in prijs zijn, maar wél beter hun werk doen. Dit vraagt uiteraard om specialistische kennis. Het spaart je veel geld uit en mogelijk ellende als je gebruik maakt van deze kennis door een bezoek aan een professional zoals ik. En weet dat aanpassen van je voeding en leefstijl altijd eerst komt!